Ana Sayfa
Duyurular
Otomobil Alımında Özel Tüketim Vergisinin Etkisi ve Ötv Bilinci

Otomobil Alımında Özel Tüketim Vergisinin Etkisi ve ÖTV Bilinci

OTOMOBİL ALIMINDA ÖZEL TÜKETİM VERGİSİNİN ETKİSİ ve ÖTV BİLİNCİ

 

ÖZ

2016 yılının sonu itibariyle vergi gelirlerinin %26,7’sini oluşturan ÖTV, belirli ürünlerden yüksek miktarda alınması nedeniyle sık sık gündem konusu olmaktadır. Özellikle petrol ve doğalgaz ürünleri, tütün mamulleri, alkollü içkiler ve sıfır motorlu taşıt satışından yüksek miktarda ÖTV alınmaktadır. Bu nedenle söz konusu ürünlerin fiyat oluşumunda ÖTV’nin önemli bir etkisi bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, sıfır binek otomobil alımında ÖTV’nin etkisini tespit etmek ve otomobil sahiplerinin ÖTV bilincini belirlemektir. Belirlenen amaca ulaşmak için 2014-2017 yıllarında sıfır otomobil alan 756 kişiye anket uygulanmıştır. Ankete katılanlar büyük oranda ÖTV’nin yüksek olduğunu, bu verginin adaletli olmadığını ve harcamaları ve kararları üzerinde doğrudan etkisinin olduğunu ifade etmişlerdir.

Anahtar Kelimeler: Otomobil talebi, özel tüketim vergisi, Türkiye.

 

THE EFFECT OF EXCISE DUTY ON NEW CAR AND EXCISE DUTY CONSCIOUSNESS

ABSTRACT

As of the end of 2016, the excise duty which constitutes 26.7%, it is often the subject of come up because of the high volume of certain goods. Especially the excise duty on petroleum and natural gas products, tobacco products, alcoholic beverages and new car is high. For this reason, there is a significant effect of excise duty on the price formation of the mentioned goods. The aim of this study is to determine the effect of excise duty on the purchase of new cars and determine the its consciousness of the car owners. A questionnaire of 756 respondents who had zero cars in 2014-2017 was implemented to achieve the stated goal. Participants in the questionnaire stated that the excise duty was high in large numbers, that this was not justified and had a direct effect on expenditures and decisions.

Keywords: Automobile demand, excise duty, Turkey.

 

GİRİŞ

Türkiye’de Özel Tüketim Vergisi (ÖTV), 4760 no’lu Kanun ile 06/06/2002 tarihinde kabul edilerek, 24783 sayılı Resmi Gazete’nin, 12/06/2002 tarihinde yayımlanmasıyla yürürlüğe girmiştir. Yürürlüğe girdiği tarihten itibaren ÖTV’nin kapsam ve içeriğinde belirli dönemlerde önemli değişiklikler yapılmıştır.

ÖTV, herhangi bir ürüne yönelik talep veya tüketim düzeyini doğrudan etkileyebildiğinden dolayı ekonomik, mali ve sosyal amaçlar için önemli bir araç olarak kullanılmaktadır. Ekonomik büyüme oranlarında meydana gelen gelişmeler, ekonominin daralma eğilimine girmesi, cari açık ve bütçe açığı, fiyatlar genel düzeyi, tüketim alışkanlıklarında meydana gelen gelişmeler, dış ticaret gerçekleşmeleri ve daha birçok nedene bağlık olarak ÖTV miktarında ve oranında değişikliğe gidilebilmektedir.

ÖTV uygulamasından en fazla etkilenen sektörlerden biri otomotiv sektörüdür. Otomotiv sektöründe, tüketici talebini belirleyen çok sayıda değişken bulunmaktadır. Bu değişkenlerin önemi, tüketicilere göre farklılık gösterebilir. Ancak Türkiye’de sıfır otomobil satışından yüksek miktarda vergi alınması, sektör açısından özellikle ÖTV uygulamasının önemini arttırmaktadır.

Hükümetin otomotiv sektörüne yönelik ÖTV kararları, hem tüketiciler hem de otomobil satıcıları tarafından yakından takip edilmektedir. Sektörde görülen daralmalar karşısında, otomobil satıcıları tarafından vergi indirimine yönelik bir beklenti oluşmaktadır. Gerek istihdam, gerekse ülke ekonomisine katkı açısından ülkenin lokomotifi olarak gösterilen otomobil sektöründeki gelişmeler, hükümet tarafından da yakından takip edilmektedir.

Kısa süre önce motorlu taşıtlara uygulanan ÖTV oranlarına ilişkin yeni oranlar Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Resmi Gazetede yayınlanan yeni oranlar aşağıdaki tabloda (tablo 1) ele alınmaktadır.

Devamı için tıklayınız

 

Hakan YAVUZ

Yrd. Doç. Dr., Sakarya Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Maliye Bölümü, hyavuz@sakarya.edu.tr

Dosyalar